Debbie
Mannaerts

Debbie Mannaerts bij Integrales
Debbie is een gedreven menswetenschapper, systemisch counselor en studiecoach.
Welzijn
Lager onderwijs
1e graad sec. ond.
2e graad sec. ond.
3e graad sec. ond.
Bachelor
Master
Volwassenen
Antwerpen
Edegem
Studiecoaching
1e graad sec. ond.
2e graad sec. ond.
3e graad sec. ond.
Bachelor
Master
Edegem

Opleiding en ervaring

 

De afgelopen twintig jaar was ik onderzoeker, onderwijsprofessional en hulpverlener. Bij momenten allemaal tegelijk, soms meer afgelijnd het ene of het andere.

Vrijwel alles vind ik interessant, maar mensen en hun functioneren blijven mij mateloos boeien. Die fascinatie deed me kiezen voor de universitaire opleidingen Psychologie (Bachelor) en Moraalwetenschappen (Master). 

Aansluitend begon ik met werken als wetenschappelijk onderzoeker aan de Universiteit Gent (4 jaar) en dan als leraar (11 jaar) binnen de menswetenschappen. Nadien werd ik leerlingbegeleider in het secundair onderwijs.

Mijn gedrevenheid en alertheid voor de noden van jongeren brachten me ertoe de hulpverlening én het onderwijs serieus te nemen en me te blijven professionaliseren. Zo specialiseerde ik me in cognitieve begaafdheid, dubbel/meervoudig bijzonder zijn, motivatie en studievaardigheden. Verder richtte ik Graaf academy op omdat ik een nood zag in de hulpverlening en merkte dat er voor cognitief begaafde jongeren vaak geschikte kennis en hulp ontbrak.

Ook binnen het onderwijs merkte ik dit, waardoor ik aan het werk ging met andere scholen in het Project Voorbeeldscholen voor de ondersteuning van cognitief sterk functionerende leerlingen.  Sinds 2021 bouwden we drie jaar aan het beter tegemoet komen aan hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Hieruit resulteerde o.a. een studiedag en het boek 'Mijn inspiratieboost: Aan de slag met cognitief talent in het onderwijs'.

Debbie Mannaerts leidt een project van de Vlaamse Overheid rond zorg op scholen

Ik zag als leerlingbegeleider veel jongeren met psychosomatische klachten, faalangst en psychische klachten. Vanuit die nood werkte ik aan goede praktijken rond preventie en aanpak van schooluitval. Ik ondersteunde ook flexibele leertrajecten bij specifieke onderwijsbehoeften.

Als hulpverlener koos ik voor verdieping via drie postgraduaten: gezinsbegeleiding,  creatieve methodieken en een voltooiing als systemisch counselor (erkenning door de Belgische Vereniging voor Relatietherapie, Gezinstherapie en Systeemcounseling - BVRGS).

Binnen een gezin is begeleiding vaak zinvoller als je ook samen kan spreken. Enkel met de jongere werken kan soms te weinig in beweging brengen. In het kennismakingsgesprek kunnen we samen uitzoeken hoe we verder gaan. Ook voor studiecoaching kan een goede samenwerking tussen mij, de jongere en de ouders een grote meerwaarde zijn.

Binnen counseling sluit het inbrengen van creatieve werkvormen vaak erg goed aan bij jongeren en bij het creatieve denkproces van cognitief begaafden. En als spreken moeilijker loopt, kan het een dynamiek brengen die helpt. Het gaat niet om goed kunnen tekenen of ‘crea’, maar eerder om linken leggen, wat loskomen van de probleemverhalen, vertrekken vanuit beelden, metaforen, muziek enzovoort.

Debbie Mannaerts in de Integrales praktijk

Aanpak

 

Qua aanpak ben ik zeer analytisch en intuïtief tegelijk. Ik luister aandachtig naar wat er gaande is en we zoeken samen naar wat er helpend kan zijn. We proberen dingen uit, ik reik ideeën aan vanuit mijn eigen ervaring en ervaringen van anderen die ik kan delen. Er wordt dus persoonlijke begeleiding op maat geboden, zonder te verzanden in one-size-fits-all stappenplannen of zogezegde wonderoplossingen.

In praten en denken vind ik het leuk om snel en diep te gaan, maar ik zal ook vertragen wanneer nodig en kan heel geduldig zijn in gesprekken.

Verder ben ik eerlijk, bedachtzaam en spontaan tegelijk. Onderzoekend, creatief en 'out of the box' denkend. Kritisch, maar op een constructieve manier. 

Het groeiproces dat ik bij anderen ondersteun, blijf ik bij mezelf ook stimuleren. Ik ben continu aan het bijleren, vanuit het plezier ervan en omdat ik mijn job en degenen die ik begeleid serieus neem. Vandaar vraag ik ook geregeld hoe je de begeleiding beleeft.

Tegelijk is het samenwerken niet zo serieus: er zit veel humor en (zelf-)relativering in mijn begeleidingen. Ook in moeilijke tijden zijn er lichtpuntjes nodig.

Studiecoaching

Ik ga luisteren naar jou (en je ouders) om te ontdekken naar wat er (nog) niet werkt(e) en we gaan samen kijken naar wat wel goede en efficiënte manieren zijn voor jou om je studie aan te pakken. Dit doe ik op basis van wetenschappelijk onderbouwde tips and tricks rond studeren, concrete methodieken en ervaring rond wat voor anderen al werkte en wat niet.

Het is echter ook maatwerk:

Hoe verwerk jij bepaalde leerstof het best? Dit wisselt ook vak per vak en inhoud per inhoud.

Wat heb je nodig om te kunnen focussen? Wat helpt je om te beginnen en door te werken?

Het is via uitproberen dat we zullen ontdekken wat voor jou werkt. En dit ook aansluitend op je eigen materiaal dat je moet studeren. Je brengt mee wat je te studeren hebt en we kunnen daarmee aan de slag.

Ik kijk ook breder naar factoren die het voor jou moeilijk maken, eventuele diagnoses en problemen op school en thuis. Ik zoek mee uit hoe we daar verbetering in kunnen brengen. Je zou dat counseling rond studie en school kunnen noemen.

Schooloverleg, mee uitwerken van flexibele leertrajecten in het secundair onderwijs en het begeleiden van trajecten Centrale Examencommissie behoren ook tot de mogelijkheden.

Counseling

Als systemisch counselor doe je iets tussen therapie en coaching, simpel gesteld.

In het begeleiden begin ik bij jou als individu, werk ik op maat van jou én betrekken we je omgeving erbij. Daarbij ga ik niet enkel focussen op een probleem dat bij jou zou liggen of in jou zou zitten (vb. een diagnose). Het gaat erom jezelf beter te begrijpen, ook in wisselwerking met anderen. In sommige contacten en contexten kan het goed lopen, in andere niet (vb. school, aansluiting vinden op leeftijdsgenoten, thuis).

Het is via gesprekken en creatieve werkvormen dat we kunnen verhelderen, patronen zien, kijken waar we verandering in willen.

We zoeken krachtbronnen in jou en steunfiguren om je heen. Zo werken we aan het versterken van je eigen vaardigheden en je beter voelen in een bepaalde context of contacten met anderen.

Vrije tijd

Naast mijn werk ben ik nog steeds heel nieuwsgierig en leergierig. Ik lees graag boeken (fictie en non-fictie) en verslind vele artikels tussendoor. Verder geniet ik van films, fotografie en muziek.

Ik spendeer graag tijd met familie en vrienden, ben moeder van twee tieners en mantelzorger. Wandelen en fietsen doe ik vaak, liefst in de bergen. Lekker en divers eten maakt me blij, koken ook.

Plannen maken, mogelijkheden zien en dingen uitproberen is typisch mij. Ze niet allemaal kunnen uitvoeren en willen genieten van het leven evenzeer.  Het is vaak EN-EN met mij. Net zoals kwetsbaarheid en kracht heel goed kunnen samen gaan, dat is mijn visie en ervaring.